Wrakkentelling, herziene uitgave 2022

Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed

De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) deed op verzoek van de Tweede Kamer onderzoek naar gezonken en vermiste schepen van Nederlands eigendom in de wereld. De gegevens van in totaal 1626 schepen van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC), West-Indische Compagnie (WIC), de Admiraliteiten en de Koninklijke Marine en ook WW1 en WW2 schepen zijn in dit rapport bij elkaar gebracht en gepubliceerd. Dit is een herziene uitgave:
Wrakkentelling: Een kwantitatief onderzoek naar historische Nederlandse scheepswrakken in de wereld. Auteurs: Martijn Manders, Anita van Dissel, Will Brouwers, Martin Fink, Jouke Spoelstra, Robert de Hoop, Martijn Heijink, Alan Lemmers, Auke Heitz, Oscar de Vroomen. © Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (Amersfoort 2022).
Meer informatie

Zandaak ‘Door Gunst Verkregen’ te gast bij MMR, tot 8 januari 2023

IJsselaak Door Gunst Verkregen

Het schip werd in 1910 gebouwd op een werf in Lekkerkerk als Eben Haezer. Twintig jaar later kreeg het schip z’n huidige naam. Het werd Door Gunst Verkregen, omdat enkele boeren geld hadden geleend aan de koper. Door Gunst Vekregen werd tot 1953 gebruikt om zand te baggeren op de Lek en in de Biesbosch. In de crisisjaren heeft deze ijsselaak (zandaak) ook geholpen bij het dempen van de Coolsingel. De ijsselaak was een scheepstype van de Hollandse IJssel en werd vooral gebruikt voor het winnen en de transport van zand. Het schip is gebouwd als zeilschip en in de jaren 20 van de vorige eeuw voorzien van een zelflos- en zijschroefinstallatie. In 2000 is de, toen verwaarloosde, aak aangekocht  geheel gerestaureerd. Nu wordt Door Gunst Verkregen beheerd en onderhouden door de Arie Kreuk Stichting.

Online: Schetsboek Nooit Volmaakt

Het bij het 30-jarig jubileum van de LVBHB uitgegeven Schetsboek Nooit Volmaakt is nu digitaal beschikbaar. Op de pagina Vereniging vind je het gedigitaliseerde archief van de Bokkepoot. Daar staan onder het kopje ‘Specials’ ook een aantal bijzondere uitgaven. George Snijder, schrijver van vele boeken over scheepshistorie, viel het op dat er ‘specials’ zijn voor zowat alle onderdelen die op en aan de rompen van onze schepen zitten zoals masten, hijstuig en zwaarden, maar niet over het roer. Hij ging graven in de bronnen die we al hebben en wie weet gaat dit ooit leiden tot de special ‘roeren en helmhouten’.

Voorstellen gevraagd voor Fellowshipsprogramma Het Scheepvaartmuseum 2023

Voor het fellowshipsprogramma van Het Scheepvaartmuseum kunnen nu voorstellen worden ingediend voor het jaar 2023. Zowel onderzoeksvoorstellen voor het Prof. J.C.M. Warnsinckfonds als het Dr. Ernst Crone Fellowship zijn welkom. Voorstellen kunnen worden ingediend tot 1 februari 2023. Details over het fellowshipsprogramma en de voorwaarden waar een aanvraag aan moet voldoen zijn te vinden op de website van Het Scheepvaartmuseum.

Westfries Museum gesloten voor ingrijpende restauratie tot medio 2025

Het Westfries Museum in Hoorn sluit op 1 januari 2023 voor een ingrijpende restauratie, verduurzaming en verbouwing van het monumentale museumcomplex. Na heropening medio 2025 hanteert het museum tevens een nieuw museaal concept. Daarin wordt het verleden niet langer door een ‘Gouden Eeuw’-bril gepresenteerd. Ook zal het gerestaureerde museumcomplex door een lift en gelijkvloerse verdiepingen dan grotendeels toegankelijk zijn voor alle bezoekers. Via de nieuwe website (lancering 2 januari 2023) kan het bouwkundige en archeologische proces minutieus gevolgd worden.

Nieuw NMGN-hoofdstuk online: André van Holk – Binnenvaart in de zeventiende en achttiende eeuw

Detail van de lading turf uit wrak van een zeventiende-eeuws vrachtschip, opgegraven in  2014 en 2015 in Oostelijk Flevoland op kavel OR 49, nabij Dronten.
Foto International Fieldschool for Maritime Archaeology (IFMAF).

In de Republiek vormde de binnenvaart één van de essentiële voorwaarden voor het ontstaan van de ongekende welvaart in de zeventiende eeuw. Mag in de Oostzeevaart (de Moedernegotie) het grote geld zijn verdiend, zonder een bloeiende binnenlandse scheepvaarttak, had de sterke groei en specialisatie van stedelijke centra in Holland niet plaats kunnen vinden. Binnenschippers maakten optimaal gebruik van de fijnmazige en wijdvertakte, bestaande en nieuw aangelegde, infrastructuur van vaarwegen, met in het centrum de Zuiderzee als centraal verkeersplein. Gratis windenergie, kleine bemanningen, die steeds vaker bestonden uit vrouw en kinderen van de schipper, droegen eveneens bij aan het goedkope transport en het al vroeg ontstaan van een nationale volkshuishouding. De kustprovincies konden op een goedkope wijze worden voorzien grondstoffen, voedsel en arbeidskrachten. Tenslotte speelden instituties een belangrijke rol in de organisatie van de samenleving, waardoor een hoog ontwikkeld kennisniveau bestond, onder andere in de scheepsbouw en aanverwante industrieën. André van Holk schreef het NMGN-hoofdstuk: Binnenvaart in de zeventiende en achttiende eeuw: Innovatie en marktintegratie. Meer informatie