Blog: ‘Varen naar herstel’. De opkomst van de Nederlandse koopvaardij na de Tweede Wereldoorlog (5)

De deelnemers van de jubileumuitzending ‘Schip van de week’, op 14 oktober 1955. Van en voor de vloot nr. 11, november 1955.

De geschiedenis van de Rotterdamse rederij La Corona / Shell Tankers vanaf 1955, het vervolg: “Wederopbouw 1953-1960” – 5e deel. Verdere uitbreiding van de vloot.                            

In oktober 1955 werd bekendgemaakt dat een verdere vlootuitbreiding met nog eens negen schepen zou plaatsvinden tot totaal drieënveertig nieuwbouwschepen. Acht hiervan werden aanbesteed bij drie West-Duitse werven en één schip bij een Engelse werf. Oplevering zou plaatsvinden tussen 1958 en 1960, waarmee het totale draagvermogen van de vloot op dat moment meer dan een miljoen ton zou bedragen.

Tien jaar Radio Nederland Wereldomroep

Op 13 oktober 1955 werd het tienjarig bestaan gevierd van Radio Nederland Wereldomroep. Voor de zeevarenden was dit instituut onmisbaar voor de band met het thuisfront. Sinds de oprichting verzorgde deze omroep op elke laatste vrijdag van de maand voor Shell Tankers het programma ‘Schip van de week’, een gezellig half uur aan boord door het uitzenden van de groeten van thuis. Elke maand werden twee schepen van de vloot geselecteerd, één in de Oost – ‘het Oostschip’ –  en één in de West – ‘het Westschip’. Ook voor de rest van de koopvaardij werd een vergelijkbaar schema aangehouden. Prins Bernhard vervulde het beschermheerschap van de omroep.

Naast ‘Schip van de week’ zond de omroep dagelijks achttien programma’s in zes verschillende talen uit voor mensen ‘waar ook ter wereld’, zoals de omroepers dat noemden. Het was bedoeld voor Nederlanders in den vreemde om de band met het moederland in stand te houden. Vanwege het tienjarig bestaan werd er op vrijdag 14 oktober 1955 een speciale koopvaardij-uitzending van ‘Schip van de week’ uitgezonden, niet zoals gebruikelijk voor twee geselecteerde schepen, maar voor de gehele koopvaardij. Van tien verschillende rederijen werd een familielid de gelegenheid geboden om een groet uit te spreken, terwijl aan tien verlofgangers werd gevraagd om hun eigen ervaringen met ‘Schip van de week’ te delen. Dit alles vond plaats in Grand Hotel Gooiland te Hilversum.

Van en voor de vloot nr. 1, januari 1956.

De trossen voor de schepen

In die tijd waren de scheepstrossen afkomstig uit de Filipijnse archipel. De zogenaamde ‘Manila trossen’ werden gefabriceerd uit de vezels van de Abacaplant, waarvan er per jaar 100.000 ton werden gemaakt. De bruikbare buitenbladeren werden losgemaakt om vervolgens te worden gedroogd en gebundeld. Daarna werden de vezels gekamd en op kwaliteit gekeurd. Als laatste werden de vezels tot draden gesponnen en daarna voor verzending gereedgemaakt. In touwslagerijen werden uiteindelijk de trossen voor de schepen vervaardigd.

Van en voor de vloot nr. 12, december 1955.


Mammoettankers

Eind 1955 filosofeerde de scheepsbouwwereld over de haalbare afmetingen van de steeds groter wordende schepen sinds de Tweede Wereldoorlog. Schepen van 45.000 ton draagvermogen waren geen uitzondering meer en inmiddels was men begonnen met de bouw van 60.000 tonners. Het eind bleek nog niet in zicht, want in Japanwerd een vergunning verleend voor de bouw van twee schepen van 83.900 ton draagvermogen elk. Deze schepen werden uitgerust met stoomturbine-installaties van 19.250 pk elk, voor een dienstsnelheid van vijftien knopen (zeemijlen per uur). Men maakte zich zorgen om de afmetingen met betrekking tot de haven- en steigerfaciliteiten in de wereld. Ook de vlag waaronder deze schepen zouden gaan varen was nog onbekend, maar de Liberiaanse leek niet uitgesloten, omdat dat land soepeler eisen had aan de zeewaardigheid dan de gerenommeerde zeevarende naties. Een teken dat de gerenommeerde zeevarende landen wettelijk nog geen raad wisten met die hele grote schepen. Liberia was met zijn soepelere zeevaartwetgeving dus in ieder geval een mogelijkheid om deze schepen te laten varen.

Biografie

Kees (C.G.) Storm (1953), telg uit een Vlaardingse vissersfamilie, met wortels vanaf de zestiende eeuw in Ter Heide (ZH), oud-koopvaardijofficier en voorzitter van rederijvereniging CNOOKS (Club van Nederlandse Oud Gezagvoerders en Oud Hoofdwerktuigkundigen der Koninklijke/Shell).

Bronnen

Personeelsbladen Shell Tankers 1953 -1995: Van en voor de vloot / Tussen  Schip en Ka (1953-1995) – www.cnooks.nl

Documenten op de Lustrumdisk CNOOKS – www.cnooks.nl

G.C.H. Dijkstra jr. (1940), Ltz 2e klasse KMR, oud-gezagvoerder Shell Tankers B.V., afdelingshoofd Fleet management en HSEQ management Shell Tankers B.V. en voormalig secretaris CNOOKS,  ervaringsdeskundige.