Maritiem Museum Rotterdam is toegetreden tot het netwerk van de Canon van Nederland. In dit netwerk werken musea en erfgoedinstellingen samen om de Nederlandse geschiedenis voor het voetlicht te brengen. Acht collectiestukken uit het Maritiem Museum Rotterdam zijn opgenomen als sleutelstuk en vertellen een verhaal bij de Canonvensters De Atlas Maior van Blaeu en Haven van Rotterdam. “De Canon van Nederland laat het belang zien van het conserveren van onze geschiedenis. Bekijk hier alle sleutelstukken van het Maritiem Museum Rotterdam
Maritiem Museum Rotterdam
De collectie van het Maritiem Museum Rotterdam is één van de grootste en meest vooraanstaande maritieme collecties ter wereld en illustreert zes eeuwen Nederlandse maritieme geschiedenis. Twee sleutelstukken sluiten aan bij het Canonvenster De Atlas Maior van Blaeu. In het zestiende-eeuwse boek Itinerario deelt Jan Huygen van Linschoten alle kennis die hij in Azië opdoet. Het boek staat daarmee aan de basis van de Nederlandse handelsvaart naar Azië. Een kaart van van Gerard Mercator uit 1569 vertelt het verhaal van de ‘mercatorprojectie’, waarmee kaarten nog steeds vervaardigd worden. Met deze kaart kan een schipper op open zee een rechte koers uitzetten.
Bij het venster Haven van Rotterdam zijn zes sleutelstukken aangesloten. Zo staat het volmodel van de Esso Cambria voor een ontwikkeling waarbij de scheepsgrootte vanwege internationale conflicten groeit in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. De mammoettanker Esso Cambria is het grootste schip dat ooit is gebouwd in Nederland. De sleepboot Dockyard V krijgt de bijnaam ‘dienstfiets’ en is één van de laatste getuigen van een tijdperk waarin werf-sleepboten alomtegenwoordig zijn in de Rotterdamse haven. De sleepboten brengen de schepen van en naar de helling, maar dienen ook als veerdienst voor het personeel.
Bekijk hier alle sleutelstukken van het Maritiem Museum Rotterdam