Op zaterdag 27 juli 2019 werd voor de tweede maal de dag ‘60 jaar techniek op het ss Rotterdam’ georganiseerd door de Vrienden van stoomschip Rotterdam in samenwerking met WestCord Hotels. De opkomst van 70 deelnemers maakte duidelijk dat de techniek op het schip in de belangstelling staat. In totaal hebben nu 170 belangstellenden uitgebreid kennis kunnen nemen van de techniek. Met een videopresentatie gaf Roel Valbracht, een van de twee auteurs van het boek ‘Varen met stoom’, inzicht in het werken aan boord.
Unieke ruimten
Uniek was de toegang die werd geboden tot de ankermachinekamer en de bootsmansruimte. Ook werden de machinekamer en de stuurmachine bezocht. Bijzonder was ook dat aandacht werd besteed aan de radiotechniek op het schip. Radio Holland heeft een belangrijke rol gehad in de communicatie.
Omvangrijke installaties
Het is bijzonder dat de voortstuwingsinstallatie van het ss Rotterdam het 41 jaar heeft uitgehouden. De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) bouwde in de jaren 1956 tot 1959 een degelijk schip. Koninklijke Maatschappij De Schelde uit Vlissingen leverde de ketels en de turbines. De slogan waarmee de Holland Amerika Lijn het schip in september 1959 in de vaart bracht was ‘Het schip van morgen …. reeds vandaag’. Dat gold ook voor de toegepaste techniek. Maar in de loop der jaren bleek het onderhoud van de installaties steeds meer aandacht te vragen, terwijl het aantal bemanningsleden minder werd. Dankzij toegewijde werktuigkundigen kon het schip toch blijven varen.
Parsons turbines
De twee sets Parsons turbines gaven het schip een dienstsnelheid van 21 knopen. In bijzondere omstandigheden kon met gemak 26 knopen worden gehaald. Omdat het schip ook was voorbereid op een rol in eventuele oorlogsomstandigheden lag de maximale snelheid ruim boven de 30 knopen. De Schelde bouwde ook de vier ketels, waarvan er in de regel drie in bedrijf waren. Daardoor kon roulerend aan een ketel onderhoud worden gepleegd.
De ankermachine
De ankermachine werd in 1958 geleverd door de N.V. Haarlemsche Machinefabriek v/h Gebr. Figee waarmee beide ankers en de kaapstanders konden worden bediend. De originele installatie heeft tot 2008 gewerkt en is nog steeds aanwezig. In de bootsmansruimte houdt een oud-bootsman de herinnering levend aan het varend schip.
Het is te prijzen dat WestCord Hotels als eigenaren van het ss Rotterdam vrijwilligers veel ruimte bieden om de geschiedenis van het schip zichtbaar te maken.
Klaas Krijnen,
Voorzitter Vrienden van stoomschip Rotterdam