In het Maritiem Museum Rotterdam opent op zaterdag 9 juni a.s. de tentoonstelling ‘Waterproof: Veiligheid op zee’. Wat komt er allemaal kijken bij het bouwen van een betrouwbaar schip? Ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van Lloyd’s Register Nederland duikt het museum in de wereld van de scheepskeuringen. Hoeveel reddingssloepen zijn verplicht? En wat hebben rivierkreeftjes hier eigenlijk mee te maken?
Waarschijnlijk sta je er niet vaak bij stil, maar ook jij hebt baat bij veiligheid op zee. Of je nou via internet een overzees pakketje bestelt of aan boord stapt van de veerboot naar Terschelling: ieder schip waarmee je te maken hebt, is ooit gekeurd. Intensieve inspecties zijn dat, uitgevoerd door classificatiebureaus als Lloyd’s Register. Je moet er toch niet aan denken dat een tanker olie lekt, een veerpont geschilderd is met giftige verf of een schip ontploft in de Rotterdamse haven.
Van tekentafel tot proefvaart Voordat een schip te water gaat, moet het een keurmerk verdienen, waaruit blijkt dat het zeewaardig en veilig is. Het toekennen van zo’n keurmerk is de taak van classificatiebureaus. Hiervoor sturen zij een ‘surveyor’ (inspecteur) op pad. In ‘Waterproof’ volg je een inspecteur die zich over bouwtekeningen buigt, naar de werf gaat of de fabriek bezoekt waar de staalplaten voor een schip worden gemaakt. Bij het hele bouwproces zijn surveyors betrokken, tot aan de proefvaart. En pas als alles klopt, wordt het schip goedgekeurd.
Uitheemse rivierkreeftjes In de tentoonstelling staat een aantal prikkelende scheepvaartontwikkelingen centraal, innovaties die de regelgeving drastisch hebben veranderd. Classificatiebureaus volgen maritieme vernieuwingen namelijk op de voet én dragen er aan bij. Onder hun toeziend oog werden tankers dubbelwandig, meer reddingssloepen verplicht en doodlopende gangen aan boord verboden. Ook werd het milieu in de afgelopen decennia steeds belangrijker. Neem de regelgeving over het ballastwater, dat zorgt dat een schip stabiel blijft bij wisselende lading. Uitheemse dieren, zoals rivierkreeftjes, verhuisden hierin vroeger vaak mee naar Nederland. Nu moet het ballastwater eerst ver van de kust gezuiverd worden en is dit niet meer mogelijk. Het is slechts één van de vele voorbeelden waardoor protocollen werden aangepast, zodat veiligheid voorop blijft staan.
‘Waterproof: Veiligheid op zee’ is vanaf zaterdag 9 juni a.s. te zien in het Maritiem Museum Rotterdam. Deze tentoonstelling wordt mogelijk gemaakt door de Lloyd’s Register Foundation.