Het Nationaal Baggermuseum in Sliedrecht wil een nieuw interactief belevingscentrum op zetten. De Nederlandse waterbouw- en baggerindustrie is nationaal en internationaal vermaard om haar innovaties, flexibiliteit en ondernemerschap. Het huidige museum weerspiegelt dit niet. “We hebben een prachtige collectie aan scheepsmodellen, een geweldig fotoarchief, trouwe, enthousiaste vrijwilligers, maar we moeten mee met de tijd”, zegt Joep Athmer, bestuursvoorzitter van het museum.
Joep Athmer was meer dan veertig jaar werkzaam in de maritieme wereld en sinds drie jaar is hij, met veel enthousiasme, voorzitter van het Nationaal Baggermuseum in Sliedrecht. Sinds die tijd is er onderzoek gedaan naar de toekomst van het museum, en wat het wil laten zien en beleven, in samenwerking met de Dutch Experience Group (DEX). DEX ontwikkelt concepten en business-modellen voor experience projecten. Bekende projecten zijn, FutureLand Maasvlakte 2, de Heineken Experience, FloriWorld in Aalsmeer en het Afsluitdijk Wadden Center.
Binnen de strategie van Dutch Experience Group spelen de verhalen die NBTC
Holland Marketing internationaal uitdraagt een belangrijke rol. Een Waterbouw Experience met alles wat daarbij hoort past hier perfect in. Athmer: “onze waterbouw – Nederlands grootste en mooiste expertise – verandert snel mee met de uitdagingen in onze wereld, zoals de zeespiegelstijging, onze klimaatdoelstellingen, woonruimte, bouwen met de natuur, wind op zee etc. We willen laten zien wat een prachtig vak het is en welk toekomstperspectief er voor de komende generaties open ligt, maar dan wel in een moderne setting van een museum wat met de tijd mee gaat.”